perjantai 30. joulukuuta 2016

Kotona värjättyä


Minulla on muutama suosikkilanka, joita erityisesti tykkään värjätä. Koska olen värjännyt vasta vähän aikaa, olen edelleen pitäytynyt edullisissa peruslangoissa, jotta mokat ja täydet katastrofit eivät harmittaisi niin paljoa. On huomattavasti helpompi päästä yli muutaman euron sukkalankakerän pilaamisesta kuin jos vaikka onnistuisi tunaroimaan jonkin törkeän ihanan silkkisekoitelangan käyttökelvottomaksi. Noh, aina voi värjätä päälle mustalla.

Aloitin värjäilyt sukkalangoista, ja niissä olen pitäytynyt tähän astikin. Ensiksi kokeilin simppeleitä värejä lähestulkoon suoraan purkista DROPSin Fabeliin ja kun sitten ulottuvilleni saapui Filcolanan Arwetta, inhimillisen hintainen merinosukkalanka, siirryin pian kokeilemaan värjäystä tähän pehmeämpäänkin sukkalankaan. Niin hyvin Arwetta otti väriä, että olen hamstrannut valkoista Arwettaa vähän joka alesta, jossa sitä olen nähnyt.


Yksiväristen ja raidallisten ja moniväristen värjäilytestien jälkeen olen ehtinyt tehdä myös muutamia speckle-kokeiluja,  ja tämä on niistä yksi. Pilkkuja on aika runsaasti ja värejä useita, joten neulottuna lopputulos tuo mulle mieleen vähän telkkarin värikkään lumisateen. Kantapäät ja varpaat on neulottu hieman jäänsinertävästä Arwetasta, joten pilkullista sekamelskalankaa jäi vielä jämänöttönen, josta voisi joskus vaikka raidat tekaista toisiin sukkiin.


Ja värjäyksestä puheen ollen.. Toissailtana innostuin taas kokeilemaan muutamaa liukuväri-ideaa, ja siitä hetkellisestä mielenhäiriöstä syntyi näin ihastuttava kolmikko! Olen todella tyytyväinen tämänkertaisiin gradient-lankoihini, joista kaikkiin taltioitui ihanan kirkkaat värit ja paljon välisävyjä. Nämä kaikki on värjätty kaksinkertaisena, joten niistä tulee vaikkapa kaksi samanlaista sukkaa tai lapasta, tai vuorotellen eri säikeestä neulottuna tosi pitkä liuku vaikkapa huiviin. Erityisen innoissani olen kelta-oranssi-tummanruosteenpunaisesta, vaikka normaalisti nuo eivät mun lempparivärejä olekaan.


3 kommenttia:

  1. Tosi kauniita lankavärjäyksiä olet saanut aikaan, etenkin tuo oranssinsävyinen ja violetti kerä! (: Ja nätit sukat.

    VastaaPoista
  2. Mielettömän hienot värjäykset! Pilkut on makeet. Itsellä kävisi varmaan kans niin, ettei vois olla laittamatta roiskeita kunnolla. Toistaiseksi olen värjännyt vain kasveilla, pilkut ja muut vaikeammat on ehkä ens kesän juttuja.

    Hyvää uutta vuotta!

    VastaaPoista
  3. Hauskat roiskesukat! Sitä telkkarin lumisadetta ei oo muuten näkynyt vuosikausiin, nyt jos kanavat häviää niin ruutu menee vaan mustaksi tai siniseksi, niin tylsää :D Upeat liukuvärjäykset! Pinon alin on miunkin suosikki.

    VastaaPoista